Zbliża się ostateczny termin na zgłoszenie obecności azbestu w budynkach i na posesjach. Właściciele nieruchomości mają obowiązek corocznego składania „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Niezłożenie deklaracji może skutkować dotkliwymi karami, dlatego warto się pospieszyć – termin mija już 31 stycznia 2025 roku.
Kto musi złożyć deklarację?
Obowiązek ten dotyczy właścicieli nieruchomości, na których znajdują się materiały zawierające azbest, takie jak płyty dachowe, elewacje czy rury. W przypadku osób prywatnych dokument należy dostarczyć do urzędu gminy, natomiast przedsiębiorcy muszą złożyć deklarację w urzędzie marszałkowskim.
Podstawa prawna
Wymóg zgłaszania azbestu wynika z Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31). Obowiązek ten obejmuje również sytuacje, w których azbest został w poprzednim roku zdemontowany i przekazany do utylizacji.
Jak złożyć informację?
Mieszkańcy gminy Kleczew, którzy są osobami fizycznymi, powinni dostarczyć wypełnioną deklarację do Urzędu Gminy i Miasta w Kleczewie. Formularz można pobrać ze strony urzędu: www.bip.kleczew.pl w zakładce „Ochrona Środowiska i Rolnictwo – Usuwanie Azbestu”.
Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?
Właściciele nieruchomości, którzy nie zgłoszą obecności azbestu, muszą liczyć się z wysokimi karami. Grzywna za brak deklaracji wynosi od 10 do nawet 20 tys. zł. Ponadto samowolne usunięcie azbestu lub wyrzucenie go w nieodpowiednie miejsce może skutkować karą w wysokości do 5 tys. zł. Należy pamiętać, że usuwanie azbestu powinno być przeprowadzone wyłącznie przez wyspecjalizowaną firmę.